KIŞ YOLCULUKLARI İÇİN İPUÇLARI.
Motosiklet tutkunlarının özellikle kışın muzdarip olduğu PMS nedir bilir misiniz? Park (edilmiş) Motosiklet Sendromu. Neredeyse bağımlılık yaratan motosiklet sürme isteğinizi kış aylarının zorlayıcı koşulları kendini gösterdiği zamanlarda bastırmanız gerekebilir.
Ekstrem durumlar haricinde kış sürüşlerini de güvenli ve keyifli hale getirip PMS'inizi düşük seviyelerde tutmak mümkün. Güvenli kış sürüşleri için hazırladığımız ipuçlarına göz atın.
10.02.2020
İlk adım: Yola çıkmalı mıyım?
Her şeyden önce: Kar veya don olan günlerde ya da havanın 4 derecenin altında olduğu durumlarda motosikletinizle seyahate çıkmamanız tavsiye ederiz. Kış mevsimindeyen bile görece güneşli ve daha ılık günleri seçmeye çalışın.
Çok zorunlu durumlarda ve yazımızın devamında bahsettiğimiz konulara dikkat etmek şartıyla, rotanızda bulunan bölgelerin hava durumunu dikkate alarak yolculuğa çıkıp çıkmamaya karar vermelisiniz.
Yola çıkmaya karar verdiyseniz rotanızı ve duraklarınızı çok iyi belirlemeniz ve en az bir tane yedek rotaya da karar vermeniz akıllıca olacaktır. Gerektiğinde sürüşe ara vermenizi, hatta yardım çağırmanızı öneririz.
Özellikle geceleri hava sıcaklığının 4 derecenin altına düştüğü durumlarda yukarıda bahsettiğimiz gibi don ve kar ihtimali olduğu için akşam ve sabahın erken saatlerindeki sürüşlerden kaçının. Unutmayın; güneş görmeyen yollarda, hava sıcaklığı 4 derecenin üzerinde de olsa don daha geç çözülecektir.
Motosikletinizi iyi hazırlayın.
Motosikletinizin antifriz seviyesinin önerilen dolulukta olduğundan emin olun. Akünüzün soğuk havalarda performansı düşecektir. Eğer uzun süre motosiklet kullanmadıysanız yeni bir akü almanız sizi istenmeyen durumlardan kurtarabilir.
Diğer önemli bir konu da motosikletinizin lastik basınç değeri. Motosikletinizin RDC özelliği varsa lastik basıncını göstergeden kontrol etmelisiniz; RDC yoksa kontrolleri yetkili servislerde düzenli olarak yaptırmak gerekebilir. Lastiklerinizin ölçümü de dolumu da lastikler sıcakken yapılmamalıdır. Genel olarak kış aylarında basıncı 15 günde bir kontrol ettirip optimum seviyede kalmalarını sağlamalısınız.
Kışa uygun lastik seçimi güvenliğiniz için kritik önem taşır. En iyi yol tutuşu için 8 derecenin altındaki sıcaklıklarda kış lastiğine geçmeli ya da dört mevsim lastikler kullanmalısınız. Lastikleriniz yeni takıldıysa ilk 200 km'de dikkatli olmalısınız. Motosikletinizin lastik diş derinliklerinin ise üretici firmanın açıkladığı minimum değerlerin altında olmadığından emin olun. Diş derinliği için Türkiye’deki yasal limitin 1,66 mm olduğunu fakat uzmanların kış lastikleri için 3,97 mm, yaz lastikleri için 3,18 mm tavsiye ettiğini söyleyebiliriz. Diş derinliğini ölçmek için bozuk para testleri yaygınca kullanılsa da bir derinlik ölçer kullanmak daha pratik olabilir. En doğru ve güncel bilgi için yetkili servisinize danışmanız en doğrusu olacaktır.
Karlı havalarda yolda kalmanız durumunda lastik basıncını düşürmeniz gerektiğini duymuş olabilirsiniz. Bu tavsiye bir ölçüde doğru olsa da şartlar normale döndüğünde basıncı tekrar artırmak zor olacağı için, basıncı düşürmeden önce rotanızın geri kalan kısmındaki hava durumunu da hesaba katmalısınız. Bizim önerimiz, kar varsa sürüşten kaçınmanız yönünde olacaktır. Kaçınamadığınız bir durumdaysanız, yoldan daha önce geçmiş otomobillerin karlı zeminde oluşturduğu lastik izlerini takip etmeniz ve hızınızı kontrollü bir şekilde azaltmanızı öneririz.
Genel olarak tüm sürüş ekipmanlarınızı böyle önemli yolculuklardan önce 1-2 gün test etmeniz akıllıca olacaktır. Böylece beklenmedik ve zamansız aksaklıkları önlemiş olursunuz.
Sıra sizde: Sürücüyü hazırlama.
Çoğu motosiklet sürücüsü yazın sıcağına katlanmaktansa soğukta korunaklı bir sürüş yapmayı tercih edebilir. Ancak kış sürüşlerinde nasıl giyindiğiniz güvenliğiniz için oldukça kritik. Vücut ısısında düşme olursa bu durum konsantrasyonda azalma ve muhakeme güçlüğüne sebep olabilir ve sürücüyü sersemleştirebilir. Rotanız üzerindeki hava durumunun nasıl olduğuna bağlı olarak hazırlığınızı iyi yapmalısınız. Mont, pantolon, yelek, eldiven, kask, bot gibi sürücü donanımlarının soğuk geçirmez ve yağmura dayanıklı olması gerekir. Hatta uzun yolculuklar için içten ısıtmalı kıyafetler kullanılabilir: Üzerinize iyi oturan bir ısıtmalı yelek, botlarınızın içine koyacağınız ısıtmalı tabanlık, cep ısıtıcıları gibi. Buna karşın yine uzun yolculuklarda çok fazla terleyebilir ve içeride oluşan nemden dolayı üşüyebilirsiniz. Bu gibi durumlarda mola verip iç katmandaki giysilerinizi değiştirmelisiniz; o yüzden bagajınızda yedek kıyafet ve yedek eldiven bulundurun.
Kask vizörlerinizin kışın sisli ve az güneşli günlerinde sizi belirgin ve görünür kılacak neon vurgulara sahip olması pasif sürüş güvenliğini artıracaktır. Kask vizörlerinizin buğu önleyici özelliğinin olması da çok önemli bir avantaj olacaktır. BMW Motorrad markalı kaskların hepsinde bu özellik standarttır.
Bu özelliğe sahip olmayan bir kask kullanmaya mecbur durumdaysanız mutlaka bir buğu önleyici sprey kullanın. Buğu önleme imkanınız yoksa seyahatinizi erteleyin veya mola verin. Görüş hakimiyetini kaybetmek kaza riskini oldukça arttıracaktır.
Sürüş tüyoları.
Çok soğuk havalarda asfalt yüzeyinde meydana gelebilecek gizli buzlanma riskine karşı çok dikkatli olmanız gerekir. Buzlanmayı seyahat esnasında önceden görmek zor olsa da köprü ve viyadüklerin buzlanmaya çok daha meyilli olduğu biliniyor.
Motosikletinizin sürüş modları varsa “Yağmur/Rain" moduna geçiş yapın. Bu mod ile motosikletinizin motor yönetim sisteminde değişiklikler yaparak, gaz tepkimelerini azaltabilir ve aynı zamanda ABS'nin ve Elektronik Stabilite Kontrolü'nün (ESC) daha erken aktive olmasını sağlayabilirsiniz.
Mümkün oldukça soğuk havalarda yola çok erken çıkmayın veya çok geç vakte kalmayın. Soğuk hava lastiklerinizin ısınmasını geciktireceği için lastiklerin yola tam olarak tutunmasını da geciktirecektir.
Kış koşullarında, soğuk havada sürüş yaptığınızı sürekli aklınızda tutun. Gereksiz ve ani manevralardan mümkün olduğunda kaçının. Yol zemininin parladığını gördüğünüzde buzlanma ihtimali var demektir; kontrollü bir şekilde yavaşlayın.
Dar ve geniş virajlara girmeden önce hızınızı normalden daha fazla azaltın; uygun vitese biraz daha erken geçin. Viraj alırken motosikletinizin gereğinden fazla yatmamasına, mümkün olduğunca dik kalmasına özen gösterin.
Son olarak, ani gaz açıp kapamalarından kaçının zira bu durum yol tutuşunuzun kaybolmasına neden olacaktır.
Güvenli ve keyifli sürüşler dileriz.