BMW MOTORRAD, OTOMATİK VİTES ASİSTANI (ASA) ÖZELLİĞİNİ SUNUYOR.
02.05.2024
Yeni Otomatik Vites Asistanı (ASA) ile BMW Motorrad motosiklet sürmeyi daha kolay ve daha konforlu hale getiren yenilikçi bir teknik çözüm sunuyor. "Sürüşü basitleştirin” sloganına sadık kalarak debriyaj ve vites değiştirme işleminin otomatik hale getirilmesi sayesinde sürüş deneyimi, vites değiştirmenin duyusal açıdan önemli dinamiklerinden ödün vermeden daha da iyileştiriliyor.
Otomatik Vites Asistanı klasik vites asistanından farklı olarak iki elektromekanik aktüatörün altı ileri şanzımanın debriyaj ve vites değiştirme işlemini otomatik hale getirdiği akıllı bir işlevsel tasarım içeriyor. Debriyajı elle kullanmak için bir kol gerekmiyor. Çalıştırma, durdurma ve manevra Otomatik Vites Asistanı ile kolaylaştırılıyor.
Otomatik Vites Asistanıyla sürüş hızı, devri ve yüke göre uyarlanan vites aralıkları sayesinde çok daha keyifli hale gelirken son derece hassas vites değiştirme elde ediliyor. Sürücünün iş yükü hafifletilirken motosiklet sürmek daha keyifli hale geliyor. Ek olarak Otomatik Vites Asistanının hassas vites değiştirme özelliği sürüş deneyiminin gaz kolu ve vites değiştirme kolu aracılığıyla daha kolay kontrol edilmesini sağladığından güçlü Boxer motorla çok daha doğrudan bir bağlantı kuruyor.
'M' vites modunda vites değişiklikleri yine ayakla kontrol edilebilirken sürücünün ne zaman vites değiştireceğine karar vermesine olanak tanıyor.
'D' vites modunda Otomatik Vites Asistanı tam anlamıyla kendisine geliyor. Vites değiştirme noktaları motor kontrol ünitesi tarafından otomatik olarak seçiliyor. "M" ve "D" modlarının ikisi de sürücüye çekiş üzerinde akıcı bir müdahale ile kusursuz şekilde vites değiştirme avantajı sunuyor. Böylece motosikletin verimli bir biçimde hızlanması ve sürüş dengesinin artırılması sağlanıyor.
Örneğin vites yükseltirken manuel debriyajlı klasik düz şanzımanla bağlantılı olan sıçrama ve sürücü ile arkasında yolcunun kasklarının birbirine temas etmesi riski büyük ölçüde ortadan kalkıyor.
Vites küçültme de mümkün olduğunca akıcı olacak şekilde tasarlanırken şasinin neden olduğu rahatsızlıklar da en aza indiriliyor. Otomatik vites değiştirme işlevine özgü karakteristik özellikler her sürüş durumunda kusursuz bir vites değiştirme davranışını mümkün kılacak şekilde farklı sürüş modlarına atanmış. Aktif Cruise Control veya ön çarpışma uyarısı ile birlikte fonksiyonlar ağı da geleceğin motosiklet kullanımını hayata geçiriyor.
Zorlu sürüş koşullarında debriyaj ve gazın kullanımı çok fazla konsantre olmayı gerektirir. Bagajla ya da belki de bir yolcuyla birlikte seyahat ediyorsanız debriyaj ve vites kullanımı kaynakları tüketir. Otomatik Vites Asistanı ile kontrol sürücüde kalır ve her sürüş koşulunda daha fazla özgürlük sağlar. Motosiklet sürmek çok daha rahatlatıcı ve keyifli bir deneyim haline gelir.
Güçlü Boxer motor örneğin dik eğimlerde neredeyse hiç zahmetsiz bir kalkışı mümkün kılar veya yine otomatik vites kullanımı sayesinde off-road ya da zorlu zeminlerde daha iyi araç kontrolü sağlar.
Sürüş keyfi otomatik D modunu seçtiğinizde tamamen yeni bir anlam kazanır. En uygun şekilde seçilen vites değişimleri çok daha yoğun bir sürüş deneyimiyle yeni bir sürüş heyecanı yaratır. Sürücünün kişisel sürüş ihtiyaçlarına göre doğru vites otomatik olarak seçilirken bu sayede uyumlu ve son derece akıcı bir sürüş deneyimi elde edilir.
Otomatik Vites Asistanı, BMW Motorrad Pro Vites Değiştirme Asistanının mantıklı ve teknik bir evrimini temsil eder. Elektronik olarak kontrol edilen iki elektromekanik aktüatör debriyajı ve vitesi çalıştırarak kolay başlatma sağlar ve otomatik vites değişimlerini gerçekleştirir. Sürücünün vites değiştirme talepleri klasik ayakla kullanılan vites değiştirme kolu tarafından etkinleştirilen bir vites değiştirme kolu sensörü aracılığıyla kontrol ünitesine aktarılır. Ek sensörler şanzıman giriş milinin devrini ve debriyaj pozisyonunu belirler. Bu değerler debriyaj, vites etkinleştirme ve durum modellemesi ve kontrolü için motor kontrol ünitesiyle yakın bağlantısı olan TCU’ya (Şanzıman Kontrol Ünitesi) aktarılır.
Debriyaj, debriyaj ana ve yardımcı silindirleri arasındaki doğrudan bir hidrolik bağlantıyla bir araya getirilmiş bir elektromekanik aktüatör tarafından kullanılır. Aktüatör gerekli debriyaj kaydırma oranını düzenler, vites değiştirilirken debriyajı kavrar, dururken bırakır.
Sürücü, "M” düz vites modunda vites değiştirme kolunu her zaman olduğu gibi arzu edilen yöne hareket ettirebilir. Arzu edilen hedef viteste devir maksimum ve minimum devir aralığındaysa vites değiştirme doğrudan gerçekleştirilir. Motor devri vitese bağlı minimum hızın altına düşerse düz modda vites küçültme de otomatik olarak gerçekleştirilir. Bu motorun hız kaybetmesini önler.
“D” vites modunda vitesler sürüş modu, motor devri, gaz konumu ve yatma açısı parametrelerine bağlı olarak otomatik olarak değiştirilir. Vitesler sürüş durumuna ve dinamik gerekliliklere göre değiştirilir.
· Sürücünün debriyaj kullanma ihtiyacını tamamen ortadan kaldırır.
· Daha fazla sürüş keyfi için dinamik ve rahat vites değiştirme.
· Düz veya otomatik vites değiştirme seçeneği.
· Otomatik D modunda vites değişimlerini sürücünün dinamik tercihlerine göre kendiliğinden uyarlar.
· Uygun olmayan vites değiştirme nedeniyle motorun hız kaybetmesi olasılığını ortadan kaldırır.